Publikācijas

Stress, nepatīkamas emocijas un pārēšanās

Aija Libere (Uztura speciāliste )

Satraukums, neziņa, izolētība ir tikai dažas no izjūtām, ko cilvēks var piedzīvot it īpaši šobrīd, šajā neparastajā laikā, kad emocionālais fons daļai sabiedrības var būt ļoti nomācošs.

Kā lai sevi mierina un atslābinās?

Nepatīkamām, spēcīgām un laikus neatpazītām emocijām var parādīties arī dažādas blaknes. Ja ilgstoši netiek pievērsta pienācīga uzmanība, cilvēks var iemācīties dažādas aizsargreakcijas, lai šo emociju nejustu tik intensīvi. Viena no aizsargreakcijām, kas var attīstīties dzīves laikā, ir emociju apslāpēšana ar ēdiena palīdzību.

Un ne jau velti tieši ēšana! Pirmkārt, tā ir cilvēka fizioloģiska vajadzība, kas saistās ar pašu eksistences pamatu. Kad zeme zem kājām sašūpojas, rodas impulss to stabilizēt ar vispieejamāko rīku. Otrkārt, ēšanai piemīt nozīmīgs baudas elements, kas mēdz tikt izmantots kā instruments, lai mazinātu saasinātās izjūtas.

Lai arī varētu šķist, ka pārēšanās ir absolūti nevēlama un kaitē veselībai, tā gluži nav. Pārēšanās lēkme var būt spilgts signāls par to, ka kāda no vajadzībām nav apmierināta. Dažkārt, ja notiek ilgstoša izvairīšanās no iekšējiem signāliem, ķermenis komunikācijā var sākt izmantot arvien manāmākus pavedienus, kas ar laiku ir spējīgi arvien vairāk ietekmēt indivīda dzīves kvalitāti.

Par ko pārēšanās lēkmes varētu liecināt?

  • Ķermenim ir nepieciešams vairāk ēdiena
  • Neregulāras ēdienreizes
  • Vajadzīgs mierinājums
  • Nepieciešams emocionālais atbalsts
  • Ir vajadzīga atpūta
  • Dzīvē ir pārāk daudz kairinājumu
  • Neizventilētas dusmas, skumjas, bailes
  • Nepieciešams laiks vienatnē
  • Problēmas ar savu robežu novilkšanu
  •  Nepieciešama uzmanība
  • Neapmierinātība par šī brīža situāciju
  • Vajadzība pēc socializēšanās
  • Vēlme pēc kontroles

Šo sarakstu varētu papildināt vēl vismaz divtik, taču tas, kas ar šo ir jāsaprot, ir tas, ka tam nav nekāda sakara ar motivāciju, rakstura vājumu vai zināšanu trūkumu. Tā visbiežāk ir kāda nepiepildīta vajadzība, ko cenšamies apmierināt ar vispazīstamāko, ātrāko un vienkāršāko metodi. Skaidrs, ka ilgtermiņā tas nav pats efektīvākais mehānisms, pie tam ļoti ātri var iedzīvoties veidoties neveselīgi ēšanas paradumi un vispārējā sevis neapmierinātībā.

Avots: iuriimaksymivphotos 

Kā pārtraukt šo ciklu?

Diemžēl, šeit nebūs vienas pareizās receptes. Lai arī, iespējams, mācīts citādāk, nepatīkamām emocijām un arī aizsargmehānismiem ir sava funkcija – ekstremālās situācijās šāda atbildes reakcija ir pilnīgi normāla!

Svarīgākais ir sevi nevainot un nešaustīt. Neviens nekad nav spējis ieviest pozitīvas pārmaiņas dzīvē, nemitīgi nosodot un kritizējot sevi. Lai spētu ātrāk atlabt, ir nepieciešams praktizēt laipnību un sevis pieņemšanu. Jāatceras, ka progress nenotiek vienas dienas laikā, tie ir mazi, mērķtiecīgi solīši, apzinoties grūtības un apņemoties sniegt sev labāko. Atbildības uzņemšanās par savu dzīvi un tās labklājību ir drosme augstākajā pakāpē, tāpēc ir vērts atcerēties, ka situācijās, kurās nepieciešams atbalsts, kompetentie veselības centra “Vivendi” speciālisti Tevi uzklausīs, motivēs un sniegs palīdzību, lai pēc iespējas ātrāk atjaunotu spēju dzīvot kvalitatīvu dzīvi.

 


Mēs izmantojam sīkdatnes (cookies), lai nodrošinātu jums ērtāku un drošāku mājaslapas lietošanas pieredzi. Turpinot pārlūka sesiju vai nospiežot pogu «Piekrītu», jūs apstiprināt, ka piekrītat izmantot sīkdatnes. Jūs jebkurā laikā varat atcelt savu piekrišanu, mainot pārlūka iestatījumus un izdzēšot saglabātās sīkdatnes. Izvērsts Privātuma Politikas apraksts pieejams šeit.zzz